Anders Zorn             

Anders Zorn som fotograf och som grafiker

Utställningen presenteras i samarbete med Zornmuseet i Mora

Anders Zorn var en av Sveriges genom tiderna mest berömda målare. Han fick beställningar av Sveriges och Europas mest kända personer och kungligheter och tre amerikanska presidenter avporträtterades.

Idag är det kanske framförallt nakna kvinnor på klippor i och i vattenbryn som vi förknippar med Anders Zorn – på gott och ont. Ordet  Zornkulla blev och är ett begrepp i den svenska nationalromantiken och ingen kunde måla en vattenspegel som han. Kvinnorna poserar inte utan rör sig naturligt över klipporna. De kommer från Dalarna, Dalarö, Kairo och Chicago, men är namnlösa och underställda mannen. Bilderna är både neutrala och moderna, men skildrar samtidigt en problematisk människosyn. Både fotografier och målningar har till syfte att skildra den friska, sunda, svenska kvinnan. Bondsk och ljus i skinnet. En bild som kom att användas på ett förödande sätt under 1930-1940-talen.

Kameran användes som arbetsredskap av många konstnärer vid den här tiden. I trakterna kring Arvika var Gustaf Fjaestad en flitig fotograf som liksom Anders Zorn fann förlagor, idéer och inspiration till sina målningar. Edward Munch däremot ansåg inte att den nya tekniken tillförde hans konst mycket: ”Kameran kan inte tävla i måleri så länge den inte kan skildra himlen och helvetet”. Picasso i sin tur lät fotografera den konstnärliga processen i ateljén genom att kontrastera där tre dimensioner: rekvisita, kollegor och sin egen kropp.

( Källa: Maria Schottenius: Zorn och fotografiet. Fotografen Zorn, Max Ström förlag)

I utställningen på Rackstadmuseet visas 65 fotografiska bilder jämte teckningar och grafik.

Utställningen pågår fram till 17 november 2019